Snygg förpackning räcker inte

Ett nytt HK Magasin har landat i brevlådan. Spännande och viktig information, snyggt förpackat om kommunens framgångar. Ja, just framgångar.

Hk Magasinet november 2015.

HK Magasinet november 2015.

Kanske skulle trovärdigheten öka om man också belyste det som inte fullt ut gick så bra eller att man bad lite om ursäkt för att så många tidsplaner i kommunens projekt inte håller. En del är kopplat till byggplaner som överklagas, men det kan finns fler orsaker. Resultatet blir hur som helst att man skapar överskott i budgeten, som man sedan kan skryta med.

Ibland faller trovärdigheten pladask till marken, när människor upptäcker att man i vissa fall friserat sanningen eller undviker hela sanningen. Och dessutom gäller marknadsföringslagen även kommuner. Det vill säga, man får inte syssla med vilseledande marknadsföring eller propaganda.

För den som känner till ett projekt och upptäcker att det är slarvigt återgivet eller vinklat på ett otillbörligt vis, kan det faktiskt innebära att man ifrågasätter även resten av informationen i till exempel HK Magasinet.

Just jag reagerar på redovisningen av projektet Kulturhus. För det första redovisar man de drygt 150 svaren på sommarens enkät två månader efter att enkäten avslutades. Och dessutom nämner man inte med ett ord att hela projektet hamnat i ett helt nytt läge i och med de utredningar som redovisats under hösten.

När man läser HK Magasinet är det som om tiden stått stilla sedan i september och planerna på att slå ihop Eric Ruuth med biblioteket i ett stort, nytt kulturhus i Höganäs hamn fortfarande är det enda alternativet som diskuteras.

Som tur är finns det fakta att inhämta från andra källor, som berättar sanningen. Inte mindre än två utredningar har dömt ut hamnen som en bra placering av ett eventuellt kulturhus i Höganäs, men det verkar man ha glömt bort på kommunens informationsavdelning.

Mitt budskap till redaktionen för HK Magasinet är att även berätta om bekymmer och hur man tänker tackla de problem som förstås också finns i en kommun. Så ökar man trovärdigheten – trovärdigheten som på sikt är avgörande för om man ska kunna lita på politikerna och fortsätta lägga sin röst på dem.

Det räcker inte att bara göra en fin trycksak. Den måste även ha ett innehåll som överensstämmer med verkligheten.

Kjell Cronert

Kjell Cronert