Seniorresor

public-transportation-bus-seat-medium

Klok affär att låta pensionärer använda de tomma stolarna

I Budapest blir man som pensionär glatt överraskad. Det behövs inga biljetter utan man åkte gratis på bussar, spårvagnar och tunnelbanan om man fyllt 65 år.

I Höganäs liksom i Helsingborg måste man vara 75 år för att få åka gratis med lokaltrafiken och där har vi bara bussar.

Jojo Senior finns i flera skånska kommuner men ingen kommun erbjuder gratis resor från 65 år. I Helsingborg och Höganäs gäller seniorkortet från 75 år, liksom i Kristianstad, Lund och Ängelholm. I Hässleholm, Osby och Örkelljunga får man seniorkort från 70 års ålder.

I Lund och Helsingborg gäller Jojo Senior endast mellan vissa tider. Vardagar mellan kl 09 och 15 samt mellan kl 18 och 04. På lördagar, söndagar och helger gäller kortet hela dagen.

I Göteborg gäller Seniorkortet från 65 års ålder och på alla Västtrafiks linjer med undantag för högtrafiktimmar. Kortet gäller från 8.30 till 15 och från kl 18 till kl 06 vardagar och helgdagar samt lördagar och söndagar hela dagen.

Stockholms lokaltrafik ger drygt 40% rabatt på alla sina biljettyper till personer över 65 år. Och man kan åka vilken tid på dygnet som helst.

public-transportation-tram-bus-seats-mediumFör de skånska kommunerna har Senior Jojo visat sig bli en ganska dyr affär. Skånetrafiken tar betalt av kommunerna varje gång en senior använder sitt kort. Varför har man tecknat ett så dåligt avtal? Bussarna och tågen finns ju där ändå och utanför rusningstimmarna är det ofta glest med passagerare. Jag undrar hur man räknar i Göteborg och i Stockholm? För att inte tala om i Budapest, som inte är någon rik kommun.

Måste man inte tänka om? Samhällsekonomiskt måste det vara en bra affär om fler och fler pensionärer redan från 65 års ålder åker kommunalt istället för att ta bilen. Ännu bättre vore det om Jojo Senior dessutom gällde mellan kommunerna.

Kerstin_SchultzKerstin Schultz