Nanny renoveras i Mölle hamn

Fyra nya räckestöttor av ek har kommit på plats på Nanny. Foto: Fredrik Göransson

Fyra nya räckestöttor av ek har kommit på plats på Nanny. Foto: Fredrik Göransson

Nyhamns Såg & Båtbyggeri gästspelar i Mölle hamn och renoverar skutan Nanny från Torekov.

Det var länge sedan det byggdes båtar i Mölle. Gunnar Svensson var den siste båtbyggaren i byn och han slutade 1980. Men nu flyttar bröderna Ravanis från Nyhamns Såg & Båtbyggeri ner från Bräcke till Mölle hamn några dagar, för att byta fyra räckestöttor och en del av lästången på skutan från Torekov.

I påsk drar Väderötrafiken igång för säsongen och då ska Nanny transportera passagerare från Torekov ut till Hallands Väderö igen. Det var i somras som skutan fick propellerhaveri utanför Sandhamn och fick bogseras in till Torekov.

I samband med bogseringen slets lästången av och fyra räckestöttor skadades. Dessutom orsakade en storm i höstas skador i bordläggningen under vattenlinjen, som har reparerats på varvet i Gilleleje.

Arbetet i Mölle sker från en flotte som lånats ut av hamnen i Nyhamnsläge och de sex gånger sex tum tjocka stöttorna har sågats på den egna blocksågen, av en ek som växt utanför lasarettet i Ängelholm.

Nanny tar 150 passagerare och går mellan Torekov och Hallands Väderö. Foto: Fredrik Göransson

Nanny tar 150 passagerare och går mellan Torekov och Hallands Väderö. Foto: Fredrik Göransson

Nanny är en 19,9 meter lång skuta, byggd 1919 på Klippans varv i Göteborg och har haft Torekov som hemmahamn sedan 1975, då hon blev den största båten i Väderötrafiken. Tidigare användes hon för backefiske utanför Shetlandsöarna i norra Atlanten.

– Det var det hårdaste fisket som fanns, berättar Mathias Ravanis. Man fiskade med långrev, som agnades för hand med saltad makrill.

Storbackefisket startade under första halvan av 1800-talet och bedrevs av bohuslänska fiskare i Nordsjön. Före andra världskriget koncentrerades det till Shetland, där man fiskade långa, som rensades och saltades när den tagits upp. Efter en dryg månad återvände båtarna hem till Sverige där långan torkades och bereddes till lutfisk.

Susanne Ravani Chefredaktör för Nättidningen Fyren Foto: Ester Sorri

Susanne Ravani
Chefredaktör för
Nättidningen Fyren
Foto: Ester Sorri