Modelljärnvägens magi

20160218_144547 (Copy)

Henrik Ranby lockar kulturintresserade medelålders män till Höganäs Museum.

När museet säsongsöppnar finns en ny liten utställning med modelltåg genom hela 1900-talet att kika på. Docenten Henrik Ranby, tidigare stadsantikvarie i Höganäs, har en vurm också för modelltåg.

Märklin, Fleischmann och tidigare Bing är märken vi förknippar med modelltåg. Och det där inget som intresserar barn längre. Det är numera medelålders herrar som underhåller sina modellbanor och går med i föreningar för modelljärnvägsbyggare. Så sent som 2009 startades ett nytt magasin för samlarna.

Fleichmann

Ett Fleischmann-lok, till salu på nätet idag för 2 700 kr.

Med hjälp av lim, pappbitar, färger, pinnar och mossa växer små landskap fram med hus och ängar och kor och så förstås spår och järnvägsstationer.

– Det här är också en kulturyttring, säger Henrik Ranby, som vurmat för modellbyggandet under många år.

Nu visar han i montrar hela utvecklingen från 1900-talets början och till omkring 1980, när barnen slutade önska sig just modelljärnväg. Från den tid lok och vagnar gjordes i bemålad tunnplåt och gick på urverksmaskiner, till den elektriska tiden då vagnarna kom i plastmaterial. Guldåldern i Sverige var 1945-1975.

20160218_144415 (Copy)

En liten gård skulpterad av Henrik Ranby.

– Det handlade ursprungligen om att fostra industrialismens tjänstemannasöner i konstruktion, elektroteknik, modellbygge och samhälls- och trafikplanering, säger Henrik Ranby. Grejerna var dyra och därmed knutna till vissa samhällsskikt. Många kom inte längre än till den oval med spår de fick i julklapp.

På utställningen får vi veta att kända modellbyggare var Hermann Göring och Rod Stewart.

Text och bild: Lasse Olsson