Mikrojournalistik i Nordvästskåne

– Jag blev så fly förbannad över att tidningarna inte har tid och råd att uppmärksamma kulturen här på landsbygden, säger Ann-Christine Montelius. Så istället startade hon tillsammans med maken Thomas nätmagasinet BMZ. Det var nio år sedan och sedan dess blir läsarna alltfler. BMZ produceras i Kvidinge och innehåller till 70 procent artiklar om musik, konst, gallerier och evenemang i Nordvästskåne, i byarna men också i Höganäs, Klippan och Ängelholm. Resten handlar om näringslivet.BMZ produceras i Kvidinge och innehåller till 70 procent artiklar om musik, konst, gallerier och evenemang i Nordvästskåne, i byarna men också i Höganäs, Klippan och Ängelholm. Resten handlar om näringslivet.

– Vi fyller en nisch, säger Ann-Christine.

En annan nättidning, Bjuvsnytt drivs av journalisten Marianne Rönnberg Galmor sedan två år tillbaka.

– Jag vill visa hur mycket fint det finns härute och kanske också ingjuta lite självkänsla hoss folket här i byarna. Det råkade sammanfalla med att HD drog ner lokalbevakningen och nu vet alla Hon har runt 7000 unika besökare och 35 000 sidvisningar varje månad i sin nättidning som beskriver allt från stort till smått om vad som händer i bjuvstrakten.

Marianne kom tillbaka till hemkommunen efter fyrtio år på Expressen. SvD, TT och TV4. Nu har hon jobb alla dagar i veckan dagtid och kvällstid.

Mikrojournalistik kallar man såna här extremt lokala nyhetssatsningar på nätet som också Nättidningen Fyren står för. Och behovet ökar i takt med att papperstidningarna får svårt att klara bevakningen.

bjuvsnytt_web

Under hela sexton år har Landskrona Direkt funnits på nätet och är ett viktigt komplement till HD:s landskronaupplaga. Landskrona Direkt har 25 000 besökare per vecka. Debattsida och dagliga nyheter om sport, kommunalt, föreningar och näringsliv. Ofta en kritisk hållning, och dessutom en flitigt använd debattsida.

– Men vi har inte resurser att gräva på djupet som kollegerna på HD, säger Kary Persson som driver nättidningen tillsammans med Håkan Karlsson.

-Vi är båda landskroniter och alla i stan känner oss, så kontaktnätet är stort och näringslivet annonserar gärna. Och ekonomiskt går det ihop sig, så snart gör vi om våra gamla sidor och blir en modernare nättidning. Det ligger i tiden, säger Kary Persson.

– Drivkraften är inte minst att det är så kul att träffa människor och få berätta om dem.

Lasse Olsson

Lasse Olsson