Kommunalråd på cykelstråt

Samtidigt som gamla Kommunpampar sänds i sommarrepris på SVT och man återigen kan se – och framför allt höra – kommunstyrelsens förre ordförande Péter Kovács skrika ut sin frustration över sundet, cyklar nya kommunalrådet omkring i den pastorala Kullabygden och gör reklam för tre utvalda företag i det så omhuldade paradiset.

På cykel genom Kullabygden. Foto: The Highnose Way, Höganäs kommun

Den sju man starka kommunikationsavdelningen i Höganäs kommun tror sig ha kommit på ett riktigt framgångsrecept när man bestämt sig för att fånga upp populära reklamfilmer och förvandla dem till småtrevliga Kullabygdspasticher på youtube.

Vi har sett Kovács leka både van Damme och Zlatan och nu är det dags för Peter Schölander att i ”The Highnose Way” låtsas vara den danske skådespelaren Mads Mikkelsen. På cykel genom den lyckade landsbygden, istället för storstadens smultronställen, och med nordens taffliga försök till vin istället för Köpenhamns starke ölproducent sedan 1847 som klimax.

Helt klart en kul grej, oskyldigt charmig i sommarnatten. Här leker vi lite med de stora och vi gör det opretentiöst och med klen budget.

Strängt taget lika spännande nu som när det lanserades på bio för hundra år sedan och vi stackars undertryckta svenskar för första gången fick se lite äkta REKLAM före filmrullen.

Först ut att exponeras är – självklart – bygdens flaggskepp Saluhallen på Magasin 36. Här ska det cyklas inomhus, för det gjorde ju Mads! – och var skulle vi annars kunna filma?

Peter Schölander fortsätter i sin föregångares hjulspår. Foto: The Highnose Way, Höganäs kommun

Efter den vingliga rundturen i restaurang och butik zoomas för säkerhets skull den stora skylten på utsidan in, så att ingen ska behöva undra över vilken spännande lokal kommunalrådet hojar runt i.

Och det är naturligtvis varken tal om någon sorts billig produktplacering eller den nyare och flashigare Native-varianten. Nej, här har vi inte ens tänkt tanken. Politiker, tjänstemän och näringsidkare verkar självklart i perfekt harmoni för att främja den av alla älskade Besöksnäringen. Halleluja.

Next på tur när kommunalrådet nu ändå är ute och cyklar förbi blommande rapsfält är Holy Smoke. Förvånad någon? Finns det en journalist värd namnet i det här landet som inte varit på besök i det rökta köttets mecka i Bräcke, så är hen inte värd många ounce i dessa dagar.

Att cykla på tak är ett måste när det ska gå hett till. Foto: The Highnose Way, Höganäs kommun

Här står vi uppenbarligen inför USA:s heligaste grundval. Det feta, söta rökgrillade köttet slår lätt ut allt från Robert Johnson till Bruce Springsteen. Brisket åt folket, hur kunde vi tro att vi skulle kunna överleva utan det!

Dessutom kan Peter Schölander cykla på borden i Bräcke, precis som Mads gjorde någonstans i den kongelige byen, och Höganäs kan väl inte vara sämre än så. Även om publiken i den lokala varianten mest består av lätt generade kommunanställda, till skillnad från glammande storstadsinvånare som knappt ägnar världsstjärnan en blick i originalet.

Världsvan cykling på bord. Foto: The Highnose Way, Höganäs kommun

På cykel alltså, förbi Kullahalvöns stora attraktioner för att besöksnäringen behöver promotas. Detta är, enligt kommunalrådet, en viktig del av kommunledningens uppdrag.

Så ska då säcken knyts ihop.

Var hamnar den nu lätt ansträngde cyklisten, om inte på en av halvöns vingårdar? Rätt självklart det med, eftersom den politiskt lokala treenigheten ändå har varit i storviltets Almedalen, för att på plats försöka sälja in nordvästskånsk gårdsförsäljning av närproducerat Solarisvin.

In vino veritas. Foto: The Highnose Way, Höganäs kommun

Och naturligtvis med kameran vilande på loggan för Arilds Vingård, innan de andra två kommunalråden Ulf Molin (C) och Lennart Nilsson (S) sluter upp för att få sig ett partipolitiskt neutralt glas vitt i den svala vinkällaren.

Inget ont om varken vin eller odling av druvor, men mycket mer än en hypad fritidssysselsättning lär det inte bli ens i vår aldrig så älskade Kullabygd.

Jämförelsen med Carlsberg kan till och med jag ha överseende med, men att en kommun så oförblommat och uppenbarligen helt utan eftertanke ger gratisreklam åt tre specifikt utvalda företag – utan annan förklaring än att man anser sig promota besöksnäringen – smakar och luktar till och med sämre än surt vin.

Susanne Ravani
Chefredaktör för
Nättidningen Fyren
Foto: Ester Sorri

Se filmen här:

 

 

 

 

 

 

 

Och originalet: