Fett eller inte

Egentligen är det ganska märkligt. Trots all forskning och tekniska landvinningar så kan inte ledande experter enas om hur vi ska äta för att må bäst.

835__800x600

Fett eller inte, det är frågan.

Vi kan landa en manick på en asteroid, men inte reda ut om det är kolhydrater som ligger bakom fetmaepedemin och explosionen av människor som drabbas av diabetes typ 2.

Den gällande doktrinen är att äta fettsnålt, men av alla grupperna i kostcirkeln.

Folkhälsomyndighetens kostråd kan sammanfattas i fem punkter:

1. Ät mycket frukt och grönt, gärna 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker.

2. Välj i första hand fullkorn när du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris.

3. Välj gärna nyckelhålsmärkta livsmedel.

4. Ät fisk ofta, gärna 3 gånger i veckan.

5. Använd gärna flytande margarin eller olja i matlagningen.

Av alla dieter som utmanar den fettsnåla kosten verkar LCHF ha blivit den populäraste. Low Carb High Fat, det vill säga lite kolhydrater och i det närmaste fritt blås på fettet. Här droppar baconfettet, smör och vispgrädde flödar och kött är basföda.

Snabbt betraktat verkar det lite onyttigt. Men. Fler och fler läkare har svängt och uttalar sig i positiva ordalag om LCHF. På sociala medier finns många exempel på människor som säger sig må mycket bättre genom att äta LCHF. Jag har två vänner som är stenhårda LCHF:are. Båda är runt 50 år gamla och har haft problem med sitt blodsocker. Det är nu stabilt och den ene har tappat 25 kg på ett år.

Vissa läkare varnar för att det stora intaget av mättade fetter i mejeriprodukter kan komma att straffa sig genom hjärt- och kärlsjukdomar senare i livet.

Jag måste säga att jag är kluven. I de flesta lightprodukter har man ersatt fettet med socker. Ty annars smakar de ingenting.

Personligen är jag böjd att tro att socker är farligt. Om man inte tänker sig för slinker det med i många sammanhang. Yoghurt, kokt skinka och färdigmat är exempel på produkter som många inte betraktar som söta. Men ofta innehåller de mer socker än man tror.

Mitt tips är att hålla koll på sockerintaget. När det gäller andra kolhydrater, som potatis och ris, kan man nog äta mindre mängder utan större problem. Vitt mjöl är liksom vitt socker en högt raffinerad råvara. Det finns alla skäl att ta det försiktigt. Nu sötas allt fler produkter med modifierad majsstärkelse. En sockerprodukt där vi vet väldigt lite om dess långsiktiga effekter på kroppen.

När det kommer till fett är det ett obestridligt faktum att i länder där man använder olivolja i stället för smör har man en bättre hjärthälsa. Rapsolja har nästan samma höga halt av enkelomättat fett som olivolja och dessutom en högre andel omega 3-fettsyra.

Jag använder mycket smör men ser till att alternera med raps- och olivolja.

Margarin innehåller visserligen vegetabiliska oljor, men dessa är härdade på olika sett och för mig är det en produkt enbart för mjölkallergiker. I stället för att göra klassiska mackor kan man till exempel ta en bit bröd, en skiva skinka och en bit ost bredvid. Ringla lite kallpressad olja på tallriken och doppa i.

Önskar alla en skön sommar!

Håkan Lindgren lindgren.hakans@gmail.com

Håkan Lindgren
lindgren.hakans@gmail.com

Här kan du läsa mer om socker

Läs Håkans andra matkrönikor:
Smaken kvar i maten
Mer gott än nyttigt
Vårt älskade kött..
Nobelpris till ägget